Hopp til innholdet
Jente som ser på mobilen

Vi trenger oppdatert ID

Vi må ha oppdatert legitimasjon fra deg. Det er viktig for å unngå svindel og kriminalitet. Du kan nå enkelt legitimere deg digitalt, det tar 5-8 minutter.

For å legitimere deg digitalt trenger du 

  • Pass eller nasjonalt ID-kort
  • BankID-appen

Slik kommer du i gang:

  1. Last ned BankID-appen og finn frem pass, nasjonalt ID-kort eller ID-kort fra EU/EØS-land

    BankID-appen må lastes ned på telefonen din fra Google Play eller App Store før du kan starte ID-sjekken. Du trenger ikke aktivere appen før du tar den i bruk. Du kan kun benytte pass, nasjonalt ID-kort eller ID-kort fra EU/EØS-land til legitimeringen. NB: husk å sjekke at pass eller ID-kort er gyldig før du begynner, samt at telefonen din støttes (iPhone må være iOS 13 eller nyere, Android må være 7.0 eller nyere).

  2. Start ID-sjekken og velg legitimasjon

    Du må være logget inn i mobilbanken for å kunne starte ID-sjekken. Du finner ID-sjekken under Profil og innstillingerKontaktinfo og ID, og Start ID-sjekk. Når du starter ID-sjekken vil du bli tatt med over til BankID-appen der selve legitimeringen foregår.

  3. Bruk mobilen til å ta bilde og scanne legitimasjonen din

    For å kunne scanne bilde av deg selv må du ha en smart-telefon (iPhone må være iOS 13 eller nyere, Android må være 7.0 eller nyere). Du skal ta bilde av deg selv, av bildedelen i passet ditt, samt scanne passet sin chip (ved å legge mobiltelefonen oppå passet). Hvordan dette gjøres ser du i videoen under.

Har du problemer med å legitimere deg?

Du må ikke legitimere deg elektronisk, selv om det er den raskeste måten. Du kan også møte opp i banken (husk å avtale tid, så du slipper å vente på tur). Du kan bruke disse legitimasjonene:

  • Pass
  • Norsk nasjonalt ID-kort
  • ID-kort fra EU/EØS-land
  • Norsk førerkort fra 1998 eller nyere
  • Bankkort fra en annen norsk bank
  • Norsk utlendingspass eller reisebevis for flyktninger

Spørsmål og svar om legitimering

Vi må sørge for at vi til enhver tid har oppdatert informasjon om kundene våre i henhold til hvitvaskingslovgivingen. Dette gjelder for alle banker i Norge. Vi er derfor pålagt å innhente kopi av gyldig identifikasjon der dette er nødvendig. 

Det enkleste er å legitimere deg elektronisk. Du går inn i mobilbanken og finner "Kontaktinfo og ID" under "Profil og instillinger". Her trykker du på "Start ID-sjekk".

ID-sjekk med mobilbank
Du må sørge for å ha lastet ned BankID-appen og ha pass, Nasjonalt ID-kort eller ID-kort fra EU/EØS-land tilgjengelig før du starter. I mobilbanken klikker du på "Kom i gang" og så blir du automatisk tatt med til BankID-appen etter at du har gitt ditt samtykke. Så er det bare å følge instruksjonene derfra.  

Har du ikke smarttelefon, mobilbank eller ønsker du ikke å laste ned BankID-appen, kan du legitimere deg fysisk hos banken. Ta kontakt med oss for å avtale time.

Når du skal legitimere deg elektronisk er det kun pass, Nasjonalt ID-kort eller ID-kort fra EU/EØS-land som kan brukes. Du kan ikke bruke førerkort eller bankkort med bilde til dette.

Har passet ditt utløpt, eller har du ikke pass eller ID-kort, må du møte opp fysisk i banken. Da kan du bruke følgende legitimasjon i tillegg:

  • norsk førerkort utstedt etter 01.01.98
  • norsk bankkort med bilde (fra en annen bank)

Merk at legitimasjonen ikke må ha gått ut på dato, samt at du ikke kan bruke nødpass som legitimasjon.

Vi behandler alle opplysninger vi innhenter for å ivareta kravene om identifisering av kunder i henhold til lovkrav. En fil med informasjon hentet ut av passet ditt, samt bildet som du tar med appen, arkiveres derfor hos oss. Sletting av personopplysninger vil også skje i henhold til disse lovkravene. Dersom du har spørsmål eller kommentarer til våre personvernrutiner og vårt personvernombud, finner du veiledning til hvordan du kan henvende deg i «personvernerklæringen».
Vi må sørge for at vi til enhver tid har oppdatert informasjon om kundene våre i henhold til hvitvaskingslovgivingen. Dette gjelder for alle banker i Norge. Vi er derfor pålagt å innhente kopi av gyldig identifikasjon der dette er nødvendig. 

Ønsker du ikke å legitimere deg på nytt, kan vi være forpliktet til å avvikle kundeforholdet.